top of page

10 המותגים המיטיבים שעשו פריצת דרך השנה ובגדול! (גם ישראלים ברשימה) מגזין הבלוג המיטיב מסכם שנה

עם עלייתם של קרנות ההשקעה הירוקות, מצפן הקיימות (SDG), שיתופי פעולה גלובאלים ולוקאלים וקבלת האי - ודאות של הניו נורמל. יזמים ויזמיות עושים שינוי כיוון והולכים לעבר הגם וגם.

יצירתיות היתה תמיד מנוע שמקדם את האנושות, אך נראה שעם כל מה שהעולם עובר בשנים האחרונות היצירתיות האיצה את ההתפתחויות לכיוון זה יותר מאי פעם.

כאמור, מותג מיטיב הוא מותג שמקיים את עצמו ואת אחרים (במקום על חשבון אחרים) ורשימת המותגים השנה היא מקיימת במיוחד, בעיקר כי היא מוכיחה לנו שוב ושוב איך שילוב של חשיבה ביקורתית, יצירתיות ורצון להטיב מביאים לחדשנות מיטיבה - פיתוח חומרים קיימים לחומרים מקיימים ועיבודם למוצרים יומיומיים.

הנה הם לפניכם:



מה זה?

כרטיס אשראי ייעודי המספק שירותים חינמים לתמיכה בעמותות.


למה מיטיב?

תאגיד לתועלת הציבור (כן יש דבר כזה) המוקדש לשירות עמותות והקלת הדרך לתרומות.

המטרה - לשפר את היציבות הפיננסית של עמותות ולהפחית את האחריות האישית לעובדיה ע״י יצירת כרטיס אשראי ללא עמלות שנתיות או עמלות שירות, עם אפשרות לבנות אמון לטווח רחוק (credit history).

גם עסקים ואנשים פרטיים יכולים לקבל כרטיס אשראי כזה, רק שתדעו שבכל חודש יתרם בצורה אוטומטית 1% מהשימוש לעמותות וארגונים ללא מטרת רווח.

תיוג: חברתי, פינטק, NGO, אחריות תאגידית


שילוב של חשיבה ביקורתית, מחקר, יצירתיות ורצון להטיב יכולים ליצור חומר חדש ולהפוך מוצר קיים למוצר מקיים.

AIR INK .2

מה זה?

דיו שעשוי מחלקיקי זיהום אוויר


למה מיטיב?

אחד הטרנדים החמים ביותר בעולם כיום הוא תעשיית הפחמן. איך לאגור אותו ולהשמיש אותו מחדש כחומר אחר ואם אנו מתעסקים בסביבה, בתקווה מיטיב יותר - תהליך זה נקרא רגנרציה.

באייר אינק הם מייצרים דיו אשר מיוצר מחלקיקי הפחמן הנפלטים מאגזוזי מכונית. באתר החברה ניתן לקנות טושים מסוגים שונים, דיו למדפסות ועוד.

היזם, אנירוד שארמה, התחיל לחקור את חלקיקי הזיהום בביקורו בהודו. כשחזר לארה״ב עלתה שאלה בראשו - האם אפשר לצייר בעזרת זיהום אוויר? ועל כך, המותג זכה להיות המותג המיטיב של החודש.


תגיות: חדשנות סביבתית, תעשייה, ריטייל, סביבה וקיימות.


מה זה?

העיפרון המקיים בעולם

הייתי רוצה להגיד ש fabula הוא עיפרון, אבל האמת היא שהוא ה ר ב ה יותר מעיפרון - אפשר להגדיר את fabula כמוצר המקיים יחסי גומלין ביני לבין הסביבה. ֿלכן הוא גם נקרא העיפרון המקיים הראשון בעולם.

הרעיון גאוני - העיפרון עשוי משילוב של קפה, תה ופרחים כך שכל חידוד עובר ישירות לעציץ או לאדמה. בסוף השימוש שמים את השארית בעציץ עם אדמה ומים והופה - מהזרעים גודל גבעול!!

זוהי חדשנות מיטיבה!


תיוג: סביבה וקיימות, חדשנות סביבתית, ריטייל



עד איזור שנת 2010 רוב המותגים התייחסו בעיקר לקהל כישות מושלמת, קהל שאין לו אתגרים חוץ מלרכוש ועכשיו. למזלינו היום יש יותר ויותר יוזמות שמקדמות ערכים אנושיים אמיתיים ובראשם: קבלת אי - מושלמות כשלמה ושווה.


מה זה?

הלבשה תחתונה אורגנית מיוחדת לנשים עם

כאבי מחזור, כאב קדם וסת pms ואנדומטריוזיס.

למה מיטיב?

כל אשה (וגבר) יודעים, הימים האלו (ואלו שלפני) הם ימים שבהן ההרגשה אינה נינוחה, פיזית ונפשית כאחד.

פמיטל מייצרת הלבשה תחתונה ונעימה מטקסטיל אורגני (עומדת בתקן של GOTS*) לנשים בכל תקופות המחזוריות שלהם. הגאונות של המוצר היא בפשטות, בכל מצב של אי נוחות יותר נעים ללבוש את הבגדים שלהם,

מדוע? כי יש מקום לשים בקבוק חם :-)

באתר האינטרנט כותבת המייסדת ליסה מריה רייסינגר את החזון שלה והוא -״לאפשר לנשים להרגיש רווחה, נוחות וחוזק בכל מעגל חייהן״. כאבי מחזור לסובלות מאנדומטריוזיס הם כאבי תופת. הלבשה מחומרים תומכים, מחממים נוחים (וגם סקסים ממה שראיתי) תומכים גם מבפנים.

למותג יש קהילת נשים תומכת ומעצימה ואני בטוחה שנראה יותר ויותר מותגים בתחום ה well being בשנים הקרובות בעיקר כי זה כבר לא רק למטרת יופי ואסתטיקה אלה בעיקר העצמה, תמיכה וליווי בתקופות ומצבים מאתגרים.


*תקן הטקסטיל האורגני הגלובלי (GOTS) הוא תקן טקסטיל אורגני מוכר ובינלאומי שניתן כתו תקן לטקסטיל העשוי לפחות 70% אחוזים מסיבים טבעיים ואורגניים מוסמכים.


תחום: אופנה בת קיימא , Well being, קהילה, העצמה נשית.



מה זה?

חלב שיבולת שועל נטול פחמן הראשון מסוגו בעולם.

למה מיטיב?

מערכות המזון מייצרות כ 25% מפליטת הפחמן בעולם!

פחמן הוא דבר הכרחי שאי אפשר לחיות בלעדיו (תרתי משמע) אך בשימוש לא נכון (תעשייה, מזהמים, לכלוך של המים, הדברה כימית וכו) במקום לחזור לאדמה הוא עולה לאוויר והופך לזיהום אוויר (גזי חממה).

החברה עובדת עם חקלאים אשר מטפלים באדמה בדרך רגרנטיבית (מילה שתשמעו עליה עוד הרבה) - שימוש בקומפוסט אשר מעשיר ומחדש את המינרלים של האדמה, הדברה ביולוגית (במקום כימית) שתילה וזריעה באמצעות מכונות ששומרות על אדמה כדי שלא יהיה מדבור ועוד.

החברה היא חלק ממיזם קולקטיבי אוסטרלי ובכך מעודדת חיבור לקניה מקומית דרך חקלאים מהאיזור. מה שמקדם את ערכי הכלכלה המעגלית וייצור בר קיימא.

זוהי קריאה לחקלאים לחזק את שיתופי הפעולה שלהם לצורך מטרה משותפת שהיא גם עסקית אך גם סביבתית.


תגיות: פודטק, אנרגיה וסביבה, אגריטק, כלכלה מעגלית, רגנרטיבי,



מה זה?

טרו פרייס (מחיר אמיתי) הוא מיזם בתחום השירות שמטרתו למדוד ולממש אימפקט במוצרים ברי קיימא, המשתלמים לכל.


למה מיטיב?

טרו פרייס הוא אירגון המספק מדידה ויצירת רווח (מוניטיזציה) של השפעה חברתית (אימפקט) לכל המעוניין.

לכאורה, הרעיון מאחורי האירגון הוא לא סביר: תארו לכם שאתם הולכים לסופרמרקט וליד כל מוצר במקביל למחיר של המוצר, יופיע המחיר האמיתי (שיותר גבוה כמובן), אתם כצרכנים יכולים לראות את המחיר האמיתי של המוצרים אם הם באמת היו לא מזיקים ולשלם מרצונכם.


באתר מסבירים שאם מוצר נמכר במחיר אמיתי, אזי לא נגרם נזק לאנשים או לטבע: הוא בר קיימא לחלוטין.

מטרת האירגון להעלות בפנינו, הצרכנים ובעלי העסקים, את המודעות למחיר האמיתי של המוצרים אם הם היו מתחשבים בסביבה ובחברה. מתודיקת המדידה היא חופשית לקריאה מעמיקה ושימוש. מרתק.

בפברואר השנה נפתחה בהולנד חנות טרו פרייס ראשונה (שנסגרה בעקבות הקורונה). מעניין אם בישראל המודל הזה היה גם עובד.


תגיות: שירות, מדידת אימפקט, סחר הוגן, סביבה וחברה, אחריות תאגידית



המיטיב שבמיטיב: מותגי טריפל בוטום ליין - מודל עסקי עם שורת רווח משולשת - מיטיב עם עצמו, עם הסביבה ועם החברה.


מה זה?

מטען נייד לשימוש חוזר לטלפון מסוללות שהוטענו מאנרגיה מתחדשת


למה מיטיב?

כמעט לכל אדם עם טלפון חכם - יש בנוסף מטען נייד. לרוב, המטענים האלו נגמרים תוך שנה ואז קונים עוד אחד. במטען הנייד הזה, אם משהו התקלקל, כל מה שאתם צריכים זה לשלוח אותו בחזרה ולקבל חלופי.

החברה אוספת את המטענים הישנים מתקנת ושולחת חינם לאנשים הגרים באיזורים ללא חשמל במדינות מתפתחות

שימוש חוזר זה נקרא בשפת הטרנד שלו UPCYCLE זאת אומרת, לא רק מיחזור, אלא מיחזור חוזר.

בנוסף, החברה היא בי קורפ, מה שאומר שהיא מקדמת הוגנות, נלחמת בעבדות ילדים ועומדת בתקנים המחמירים של אירגון ה בי קורפ.

הבעיה היחידה (שכולנו שותפים לה) שאת המטען הזה ניתן לקנות כרגע רק באמזון, אבל אני מאמינה שככל שירכשו את המטען הזה יותר הם יוכלו לייצר תוכניות שותפים עצמאית משלהם.


תגיות: תעשייה, אנרגיה וסביבה, סחר הוגן, חברה, בי קורפ, upcycle



מה זה?

מותג אופנה עסקי - חברתי המספק מקצוע לנשים שנחלצו ממעגל הזנות בסטודיו לייצור תיקים ממצנחי גלישה משומשים.

למה מיטיב?

ערב אחד, בעת חופשה משפחתית בישראל, נתקלה טבאה אופליגר בקורבן סחר בנשים. באותו רגע גמלה בליבה החלטה, היא חיבת לעזור לנשים לצאת ממעגל הזנות ולספק להם מקצוע, תמיכה ועבודה. KITEPRIDE הוא עסק ישראלי שגם מייצר תיקים אופנתיים מחומרים ממוחזרים וגם עוזר לנשים לצאת ממעגל הזנות ולמצוא פרנסה הולמת עם תנאים סוציאלים.

או במילים אחרות גם וגם!

יכולים לקרוא לעומק על KITEPRIDE במיטיב בחודש.


תחום: אופנה בת קיימא , חברה, איכות סביבה, העצמה נשית, לוקאלי, upcycle



מה זה:

אירגון נוער חינוכי לפיתוח ערכים ומיומנות חיים באמצעות רכיבת אופניים והקמת מרכזי רכיבה.


למה מיטיב?

ג׳ינו ברטלי היה רוכב אגדי עטור פרסים (טור דה פראנס, ג׳ירו דאיטליה) אשר הציל מעל 800 יהודים במלחמת העולם השנייה והוכר כחסיד אומות עולם.

חבורה מדהימה של רוכבי אופניים מקצועניים חברו לאנשי חינוך טבע וסביבה ויחדיו הקימו את אירגון ברטלי נוער בתנועה. חזון האירגון הוא עולם מיטיב, שבו בני נוער מכל קצוות ותרבויות החברה הישראלית, חולקים תשוקה משותפת לאופניים, מנתבים אותה לאהבת הטבע והסביבה, רוכשים מיומנויות חיים, מגשרים על הפערים מתוך דוגמה אישית וערבות הדדית ומעבירים את זה הלאה דרך הקמה והדרכה במרכזי הדרכה לרכיבה במקום מגורם.


האירגון מוביל תהליכי חדשנות חינוכית לפיתוח ערכים ומיומנויות חיים בקרב בני נוער באמצעות רכיבת אופניים והקמת מרכזי הדרכה חברתיים בניהול מקומי.


תגיות: חדשנות חינוכית, חברתי, ספורט, גיוון והכללה.



מה זה:

חללי עבודה משותפים להשכרה בכפר הדייגים ג'סר א זרקא.

למה מיטיב?

הביצ׳האב הוא שיתוף פעולה יהודי - ערבי של נימר ג'ורבן ומורן שטיאסני - שמש אשר הקימו מיזם חללי עבודה משותפים להשכרה בג'סר א זרקא מתוך מטרה לקדם חדשנות וקיימות בכפר.

ג'אסר א זרקא, הוא אחד הכפרים העניים בישראל אשר שוכן למרגלות אחד החופים היפים.

חזון המיזם הוא לקדם אימפקט חיובי בדרכים שונות - מיצירת שיתופי פעולה בין מקומיים

ליזמים לצורך פיתוח מיזמים משולבים ועד קידום מודעות לאיכות הסביבה בקרב תושבי הכפר.


מביקור במקום יכולה להגיד שמדובר בשילוב מנצח של פשטות, חוף אלוהי וא.נשים בגובה העניים. מקום מושלם לפתח יזמויות ויוזמות מיטיבות.

תגיות: חברה, סביבה, חללי עבודה משותפים, קהילה, מגזר שלישי, גיוון והכללה.



מאחלת לכולנו שהשנה נבין יותר את ההשפעה הגדולה שיש לכל אחד ואחת בשינוי אותו רוצים לראות, נתעדף מותגים שהם גם וגם ונחזק את היתדות העסקיים שלנו דרך מודלים כלכליים מעגליים שיטיבו איתנו, עם הסביבה ועם החברה.


באהבה,

הדס



 

דיסקליימר קצר:

עם חלק מהמותגים המופיעים בפוסט זה יצא לי להכיר ולשוחח ולכן אני יכולה להגיד באופן שלם שהם מיטיבים. עם זאת, עד לפרסום פוסט זה, ישנם מספר מותגים שלא דיברתי איתם. לכך אשמח לעזרתכם, במידה ונתקלתם במותג שאינו באמת מיטיב, עדכנו אותי.

bottom of page