top of page

הגיל השלישי,כש 70 זה ה 60 החדש.

עודכן: 12 באוג׳ 2022


לפניכם פוסט מרגש ואופטימי (למרות שהוא לא ממש מתחיל כך)

לפני שנתיים נפטרה אימי. שינוי כזה, מביא להכרות מיידית עם המוות. אחד הספרים שליוו אותי בתקופה הקשה הזו, הוא ספר מאת ד״ר אליזבת קובלר רוס בשם ״המוות חשוב לחיים״. הספר הביא אותי לתובנה פשוטה - לחיות זה לא עניין של גיל. זה מה שאת.ה עושה עם החיים שלך ועם מי את.ה רוצה לחוות אותם.

להרגיש חיות

אם יצא לכם לטייל בוורנסי שבהודו, יש משהו טבעי בהתנהלות עם הידיעה שהמוות קיים בכל מקום. בואו נודה רגע, מעפר הגענו ואל עפר נשוב.

אולי זה נשמע מורבידי, אבל להתעלם מעובדה מוצקת זו היא שטות, כי זה יקרה לכולנו. במקום זאת, עלינו לנצור את הרגעים, לשחרר את הכעסים ולהרגיש את הגוף ואת האיכויות שהגוף מביא איתו ופשוט לדאוג לשמור ולחזק את הרוח והנפש כמה שאפשר.

מסתבר שהיום יש כבר מומחיות בחיזוק ושימור איכות החיים בגילאים מבוגרים - קוראים לזה גרונטולוגיה.

פירוש המילה גרונטולוגיה מלטינית, גרון - זקן לוגיה - מחקר. המושג נטבע על ידי איליה איליץ' מכניקוב ב-1903 ומטרתו לחקור את ההיבטים החברתיים, התרבותיים, הפסיכולוגיים, הקוגניטיביים והביולוגיים של ההזדקנות.


זה כבר טרנד

תקשיבו היטב, הגיל השלישי נחשב היום לאחד מקהלי היעד המבטיחים ביותר. כתוצאה מדור ה״בייבי בומרז״, גל ילודה אדיר שנוצר לאחר מלחמת העולם השנייה, יש יותר ויותר א.נשים היום בגילאי 65 ומעלה מאי פעם, גם בישראל. הדור הזה, יחד עם איכות בעליית החיים, ההשכלה וההכנסה, מתפקד אפשר להגיד, אפילו יותר טוב מהצעירים.

רוב הא.נשים בגיל הזה כבר בפנסיה, מתנדבים או עובדים בעבודה שהם אוהבים ואוהבות. יש להם זמן פנוי בשפע, הם יכולים לטפל בעצמם ובמכאובי גופם, בין אם זה יוגה ושחיית בוקר, חוגים והרצאות בערב. מדובר בתקופה התפתחותית נוספת שאם פעם היו מתייחסים אליה בזלזול ורחמים, היום מבינים את הערך האישי והכלכלי של שכבת גיל זו ולכן ניתנה לה הגדרה משלה בעולם המיתוג והשיווק -תרבות פנאי של הגיל השלישי.


גני שעשועים לגיל השלישי

כממתגת מיטיבה אני מכירה ועובדת עם א.נשים, יזמים ובעלי עסקים שחושבים ״מיטיב״. אין ספק שיש הרבה מה לתקן בעולם. התעמקות ביזמות לגיל השלישי היא הזדמנות מצוינת לבנות עסק שהוא גם מיטיב. יש כל כך הרבה מה עוד לעשות. כך הכרתי את גיא שחם.

גיא שחם הוא יזם סדרתי בתחום הבריאות ומתקני ספורט שחזר לישראל מקנדה עם שתי בנותיו לאחר שאימן נפטרה. בישראל חבר גיא לגרונטולוגית שרון שילוח וביחד הם מקימים בימים אלו את הפארק הציבורי הראשון לבני/ות הגיל השלישי.

לגיא יש חזון מאד ברור והוא לתרום לאיכות החיים ולבריאות של האזרחים והאזרחיות הוותיקים בישראל.


מי אמר שה״עולם שייך לצעירים?״ (תשובה בסוף)

הפארק יוגדר כ ״פארק לקידום בריאות דרך פעילות פיזית מתונה״ והוא יוקם בהוד השרון בחודשים הקרובים.

מסתבר שלא רק ילדים צריכים גני שעשועים. דמיינו איזה תרומה אדירה פארק כזה יכול לעשות לאיכות המשפחה, החברה והסביבה?

לחצו להאזנה.


ואם מדברים על הזדמנויות לעידוד הגיל השלישי, הנה עוד דוגמא מקסימה. אנחנו לא יכולים להבין את הקושי בתקשורת וואטסאפ, מייל או מילוי שאלון לביטוח לאומי. אך יש לא מעט א.נשים שזה כן מאתגר אותם. בעולם של היום זה לא nice to have, זה must have. איך שהתחילה הקורונה, הבין איליה מיטין, יזם חברתי את חומרת המצב והוא החליט לעשות מעשה. הוא הגיע לבתים של מבוגרים ולימד אותם אוריינות דיגיטלית, בעקבות ההצלחה הוא פיתח תכנית ״עצמאות טכנולוגית״ תוכנית אימון המלווה באופן פרטני א.נשים המתקשים בהבנת הסביבה הדיגיטלית.


המרחב ליזמות 60 +

מה שהחל בקורונה, התגבר בפוסט קורונה - ניתוק חברתי, בדידות ולחץ נפשי,הם רק חלק מהתופעות שחווים אזרחים ותיקים כיום. אקטיב אייג'ינג הוא האב חיפאי המיועד לאזרחים בגילאי 60 ומעלה עם אוריינטציה לפיתוח יזמי או שרוצים לקחת חלק פעיל במיזמים בין דוריים. המרחב הוקם מתוך הבנה שכאשר א.נשים מוצאים עניין במה שהם עושים זה משפיע על רווחתם הנפשית, הגופנית והרגשית. זה נכון לכולם, אך אצל ותיקים זה ממש אקוטי.

בהאב תמצאו האקתונים בשילוב סטודנטים ותלמידים למציאת פתרונות, הרצאות, השתלמויות ועוד.


הידעתם שהמשפט ״העולם שייך לצעירים״ הומצא ע״י חברת השיווק הגדולה בעולם - קוקה קולה?
כוחו של מיתוג.


לסיכום,

רובנו מפחדים להזדקן.

אך אם נתחיל כבר מעכשיו לקבל את הטבעיות שבדבר, נראה שלכל גיל יש את האתגרים ומשברים שלו ומוות יכול לקרות בכל רגע, לא משנה הגיל.

אם נעצור לרגע, ונשנה את נקודת התפיסה שלנו על הזקנה אולי נבין שהזדקנות יכולה להיות התקופה הטובה ביותר בחיינו. אימי היתה כזו וניצלה כל רגע בחייה, היא אכן עזבה את העולם באהבה ובטוב.

למי שרוצה לחייך, הנה סרטון מהמם על האי סרדיניה, האי עם הכי הרבה א.נשים מעבר לגיל 100.




אהבתם.ן

העבירו את המיטיב הזה הלאה.

הדס

bottom of page