top of page

מהו סחר הוגן - כשאנושיות היא שם המותג

היום הוא יום לציון המאבק העולמי בסחר בילדים.

אולי לא ידעתם זאת, מבטיחה שאחרי שתקראו את הפוסט הזה, לא תוכלו לשכוח.


בואו נתחיל מההסוף להתחלה - מהו סחר הוגן?

ההגדרה הרשמית בויקיפדיה היא זו:

"סחר הוגן אנגלית:Fair Trade) היא תנועה חברתית אשר מטרתה לסייע לייצרנים ומגדלים במדינות מתפתחות לקבל תנאי סחר טובים יותר"


רובינו נדמיין את הפירוש סחר הוגן לסחר עיסקי הוגן, אך לצערינו, מדובר בהגדרה לבעיית סחר הרבה יותר מטרידה - סחר בבני אנוש או במילה אחת - עבדות. סחר במליוני ילדים (גילאי 5 - 14) הוא הנושא הכואב ביותר שהחשיפה הציבורית אליו, אני מקוה, רק תגדל ותגדל.

תחשבו קקאו, קפה, תה, שוקולד, סוכר, תבלינים שונים - השווקים (והמותגים) הגדולים בעולם שותפים לסחר הזה ובידינו הציבור לשנות זאת. הנה סיפור על מותג מעורר השראה ואופטימי הקשור לאדם אחד שנחשף לעובדות הקשות ולא היה מוכן לוותר - טוני שוקולונלי.


לפני כשמונה חודשים נפגשתי עם רז פרוגל, יזם חברתי ורכז תנועת סחר הוגן חיפה. רז סיפר לי שהוא רוצה להפוך את חיפה לעיר סחר הוגן הראשונה בישראל. הברק בעניים שלו שכנע אותי להצטרף לצוות הקמת הקואלציה לסחר הוגן בישראל. הקואלציה החלה כיוזמה מבורכת של תנועת סחר הוגן חיפה ודר'ליאד אורטר, ראש המכון לאחריות תאגידית ומטרתה לחבר בין ארגוני סביבה, אירגוני זכויות אדם, תאגידים, עסקים קטנים ובינוניים ועוד המעוניינים להעלות את נושא הסחר ההוגן בישראל לסדר היום. שמחה לבשר שכיום קבוצת הוואטסאפ שלנו מונה כבר 46 משתתפים מכל התחומים הנ"ל, מרגש!!


צפו ברז מסביר בצורה ברורה מה הבעיה וכיצד אנו יכולים לעזור לפתור אותה.

סחר באנשים הוא נושא שמשקשק את ליבי כל פעם מחדש כי הוא בעיני (גם אם לא נעים לשמוע) קשור באופן ישיר לנו הצרכנים וכמו שטוני היום הוא מותג שוקולד בין המובילים באירופה, באמת שאנו יכולים להשפיע ובגדול, הידעתם שאפילו אפשר לקנות טלפון חכם בסחר הוגן - קראו על הטלפון האתי הראשון בעולם - FAIRPHONE

"עבודת ילדים אינה גזירה משמיים ולמעשים שלנו יש השפעה אדירה על חייהם של ילדים. קניית מוצרים בסחר הוגן תרמה להורדת כמות הילדים העובדים ב-94 מיליון מאז שנת 2000. שזה כמובן נתון לא פחות ממדהים" מקור: יוניסף ישראל

יש כשתי חברות סחר הוגן בארץ שאני מכירה ובטוחה שיש עוד, רק שבישראל זה לא כל כך מדובר. חלק ממטרת הקואליציה היא לחשוף את הנושא לציבור הישראלי ולהטמיע את ערכי הסחר הוגן בקרב עסקים קטנים ותאגידים כאחד.

קצת לפני הקורונה, הצוות של סחר הוגן חיפה בשיתוף מוצרי הטבעונות של VEGA עם סטודנטים ואנשי אקדמיה הפיקו את יריד סחר ההוגן הראשון בישראל בחיפה. אפילו שהגענו באיחור, היה לי סופר חשוב לחשוף את בתי לנושא, לשמוע סיפורים על שיתופי הפעולה ולהנות מהדבש המצוין של חברת הסחר הוגן סינדיאנת הגליל :-)



תמונת רקע: Anastasiia Chepinska Unsplash



רוצים לשמוע עוד? הצטרפו אלינו למסע

מידע על סחר הוגן:


חנויות ומוצרי סחר הוגן בארץ:



באהבה

הדס



bottom of page