top of page

מהי צרכנות מודעת, הנה 5 צעדים ראשונים לעשות זאת בקלות ובאתיות.

עודכן: 19 במאי 2022



צרכנות מודעת או conscious consumerism - הוא מונח שהחל את דרכו במאמר אקדמי שנכתב בשנות ה 70 . המונח מתאר תפיסה צרכנית המכניסה לשיקול הקנייה שיקולים נוספים כגון רמת האתיקה לסביבה ולחברה. המונח קיבל מספר שמות - צרכנות אתית, צרכנות מצפונית, צרכנות הוגנת ועוד׳-בשנים האחרונות במקביל לכניסת דור ה Z לשוק הצרכנות אנו עדים לקפיצה אדירה בדרישה הצרכנית להטמיע חשיבה אתית ומוסרית בתהליך הייצור כתנאי לרכישה או במילים אחרות, חשוב לנו להבין יותר מה מסתתר מאחורי הבגד, האוכל או השוקולד לפני שאנו קונים אותו.


מה זה אומר?

בשנים האחרונות הרשת גועשת בחשיפות ומקרים של חוסר הוגנות. בתכלס, כמעט בכל ענף ותחום התגלו התנהלויות של חוסר הוגנות מצד חברות ענק אשר מוכנות לחצות גבולות מוסריים ואתיים בדרכם לענות על הדרישות של הצרכנים.

יותר זול, יותר מהיר, יותר חדש, יותר גדול, יותר יותר יותר.

כדי לעמוד בדרישות אלו, הרבה מאוד חברות עבדו - ועדיין עובדות בשיטות עסקיות לא אתיות - לא כלפי האדם ולא כלפי החי והאדמה.

תחשבו ביגוד, כותנה, אורז, קקאו, קפה, תה, שוקולד, סוכר, מתכות יקרות ומחצבים לציוד אלקטרוני - אלו השווקים הגדולים בעולם ושם מתקיים חוסר ההוגנות המאסיבי ביותר. מותגי ענק שותפים לסחר הזה ובידינו הציבור לשנות זאת.

למי שרוצה להבין ולקרוא את התחקיר על חברת האופנה המהירה SHEIN מוזמנים לקרוא את התחקיר באנגלית פה


החדשות הטובות

השבוע מציינים את שבוע סחר ההוגן הבינלאומי (Fairtrade). בכתבה שפורסמה בגלובס במאי האחרון בנושא המודעות לסחר הוגן בישראל, מסתבר שהציבור הישראלי בעניין לרכוש יותר הוגן, הוא פשוט לא יודע על כך ואינו מכיר את המוצרים הקיימים בשוק. אחת הסיבות הן שלא כל עסק יכול כלכלית לשכור שירותי פרסום ממשרדי פרסום ולרוב לא תראו את המוצרים האלו על שלטי החוצות. עלויות השיווק, הפרסום והמכירה משאירים את העסקים האלו מאחור ונדרשת מעורבות ורצון של החברות הגדולות במשק לנקוט עמדה ולרכוש באופן מודע מיצרנים בסחר הוגן ומצידנו, הצרכנים - כמו שאנו דורשים שירות טוב יותר, עלינו לדרוש מהמותגים שאנו רוכשים מהם, לייצור בסחר הוגן יותר.


״אנחנו לא ממציאים את הגלגל, אנחנו משדרגים אותו אתית :-)״

למה זה חשוב?

צרכנות מודעת יכולה לרסן את ההשפעות של הפסולת והזיהום שאנו יוצרים. הצורך בפתרון מעגלי יכול להביא סוף לתפיסה העסקית של כלכלת המחסור, תיאוריה עליה מבוססת הכלכלה של העולם, התיאוריה הזו היא השיעור הראשון בקורסי כלכלה ומנהל עסקים. כלכלה מעגלית נותנת את הפתרון ויכולה להחליף את המחסור והצורך בדילול המשאבים הטבעיים שלנו.




מנקודת מבט אתית - צרכנות מודעת מקדמת השפעה חברתית והומנית. דוגמא טובה לשינוי תפיסתי הוא השימוש בזהב, השבוע אירחתי בפודקאסט ״מותג מיטיב״ את נועה זוהר יובל. את נועה הכרתי כבעלת מותג תכשיטי אופנה משגשג באתר אטסי. להפתעתי, כבר בשיחת הטלפון הראשונה היא הודיעה לי שהיא שוקלת להפסיק, לא כי החנות לא הצליחה, אלא כי החנות הצליחה מדי.

בעקבות חוויה מעוררת השראה בפרו היא הבינה מה המחיר הכבד של ההצלחה שלה. כנסו לשמוע


--






5 הרגלים שמייצרים צרכנות מודעת

בין אם ברמה האישית או העסקית הנה 5 צעדים להטמעת צרכנות מודעת בחיי היום יום שלך:


1.

קנו מקומית מעסקים קטנים ובינוניים:

ברמה הסביבתית, פחות נסיעות

ברמה החברתית, היכרות עם בעלי העסקים באזורך וחיזוק האמון המשותף.

ברמה הכלכלית - חיזוק הכלכלה המקומית, ברגעי משבר - כולנו צריכים עסקים קרובים (מישהו אמר קורונה?)

2.

רכשו ביד שניה/חלקו/השכירו

ברמה הסביבתית: חסכון עצום במשאבי טבע וייצור מאפס (ייצור טקסטיל למשל, הוא אחד המזהמים)

ברמה החברתית: תחשבו AIR BNB שיתוף יעיל יותר, הוא ך חוסך זמן, כסף והזדמנות ליצור קשרים חדשים.

ברמה הכלכלית: אנחנו לא ממציאים את הגלגל, אנחנו משדרגים אותו אתית :-) כלכלה שיתופית זה פה


3.

תחקרו

קחו 5 מותגים/עסקים שאתם אוהבים.ות לרכוש מהם, קראו את התווית מאחורה, רוצים להעמיק, תגגלו ותקראו עליהם יותר. לכל מותג רציני יש קטגוריה באתר שמדברת על אימפקט והשפעה חברתית , קוראים לזה ״אחריות תאגידית״ ואפשר גם לקרוא בדף ה 3 ו ה 4 בגוגל. במי הם תומכים, מה ההשקעה ואיך הם עוזרים להפוך את כדור הארץ ליותר מיטיב. לעיתים תופתעו מכמה מיטיב המותג ולעיתים תגלו שמותג שחשבתם שהוא מיטיב בעצם ממש ממש לא .


4.

לפני שקונים,צאו ל Window shopping - אונליין או אוף ליין. אנחנו לא באמת צריכים כל מוצר שאנו קונים, אבל (ויש אבל) המוח שלנו מחווט בצורה כזו שנרצה משהו הרבה יותר מאשר כשהדבר בידיים שלנו. במוחנו קיים מוליך עצבי שנקרא דופמין, הוא אחראי על קבלת עונג וגמול ואף מזוהה עם התמכרות - לא סתם הוא נקרא שמו ״סם הציפייה״. אהבת משהו, אפשר ללכת ולחזור למחרת או שבוע אחרי. לפחות 25% מהדברים שאנו רוכשים בצורה אוטומטית לא נשתמש בהם יותר מידי אחרי שנרכוש איתם.


5.

בכל יום ויום תבדקו את הבחירה שלכם.ן מחדש - נכון, זה יותר יקר לקנות עבודת יד, קפה בסחר הוגן, ירקות מהחנות המקומית או פשוט להוריד שימוש בחד - פעמי. מי אמר שלהיות במודעות זה כיף? :-)


וטיפ לבעלי עסק עצמאי

חישבו long term

זו כבר עובדה, א.נשים רוצים יותר ויותר מיטיב (בנוסף לאיכות ומחיר, לא על חשבון). נכון, זה יכול לאתגר עסקית, אך היו מודעים לכך ש״העסקים שישגשגו בשנים הקרובות הם אלה שיש להם מטרה מעבר לרווח" מי שאמר זאת הוא ריצארד ברנסון אחד מהיזמים הגדולים בעולם ולא רק הוא, כל המחקרים מובילים לזה.


זו קנייה וזו קנייה.

ההבדל הוא בדירוג הערכים שלך כצרכן.ית

מה הרגש והערכים אשר יובילו אותך בקנייה הבאה שלך?


מיטיב איתכם.ן?

אנא העבירו הלאה

תודה

הדס






bottom of page