top of page
  • תמונת הסופר/תHadas Drachi I הדס דרכלי

מותג מיטיב בחודש - תנועת סחר הוגן ישראל

עודכן: 22 באוק׳ 2020

כבר כתבתי על סחר הוגן בעבר ביום לציון המאבק העולמי בסחר בילדים.

הפעם בחרתי להקדיש את "מותג מיטיב בחודש" לקהילה שהיא השגרירה הישראלית של סחר הוגן בישראל. "סחר הוגן ישראל" קיימת מ 2018 ובימים אלה מניעה לראשונה קמפיין מימון המונים להגברת המודעות לנושא ותמיכה כספית להמשך הפעילות.

בתמונה: ענבר ארז המקסימה קונה רק #סחרהוגן

תזכורת: מהו סחר הוגן?

סחר הוגן הוא תו הנמצא על מוצרים ומבטיח שהם יוצרו ללא ניצול של בני אדם, עבדות, עבודת ילדים וכדומה. התו בא לתת שקיפות והוכחה שהייצור של מוצרים אלו נעשה בצורה הוגנת. מדובר במוצרים יומיומיים שאנו צורכים. מביגוד, דרך מוצרי אלקטרונים ועד קפה, קקאו ותה שמגיעים ממדינות עולם שלישי ובהם מדווח מספר רב של מקרי ניצול בשנה.


התנועה מורכבת רובה ממתנדבים . סטודנטים, אנשי מקצוע, בעלי חנויות סחר הוגן ועמותות עם אג'נדה דומה כמו יוניסף והמכון לאחריות תאגידית.


"אחת הדרכים לקיים סחר הוגן היא בעזרת העדפה מכוונת לצריכה מאזורים פריפריאליים וקידום צדק חברתי. כל זאת ניתן לעשות בעזרת הכלכלה השיתופית הקוראת לצרכנים לחזק זה את זה.... ". (ציטוט: דף סחר הוגן - ויקיפדיה)

הנה סירטון לקמפיין שקורה בימים אלו:

הסירטון מתוך דף הקמפיין של fair trade israel


סחר הוגן היא מילה נוראית כשמדברים על אנשים, אבל תתפלאו, יש אנשים שמבחינתם בני אדם אינם שונים ממוצר ולכן אפשר לסחור בהם. לצערי, בעקבות הכרות עמוקה יותר עולם הסחר ההוגן, אני מבינה שגם בישראל, למרות שאינה נחשבת מדינת עולם שלישית, יש קבוצות ממגזרים שונים נשים וגברים שהיחס התעסוקתי אליהן אינו הוגן.


איך עמותה יכולה להיות מותג?

עמותות ומלכ"רים הם בראש ובראשונה עסקים מיטיבים. אם זאת, קשה לנו לראות בהם "מותגים" כי מותג נחשב למילה שמגיעה מהעולם העסקי נטו.

בתמונה: גלידת בן אנד ג'ריס לפני חיסול

תנועת סחר הוגן המקורית החלה לפני 23 שנה ומטרתה היתה לבנות תקן שיהווה תעודה

בר - סמכה המאשרת שכל עסק הנושא תו תקן זה עומד במספר עקרונות יסוד הוגנים כגון שכר הוגן למחיה, תנאי עבודה ותנאים סוציאלים הולמים, יצירת עצמאות ליצרנים, שמירה על הסביבה ועוד.

אותו מיזם הפך לבר סמכות כזה שהיום חברות ענק כמו נספרסו ובן אנד ג'ריס בחרו להטמיע שינויים באירגון שלהם וכיום מדפיסים בגאווה את הלוגו של הסחר ההוגן.

פעילות עסקית כזו היא מבורכת וזה מדהים שצרכנים ברחבי העולם בוחרים לקנות או לא לקנות לפי הסמל המסחרי של האירגון.

ובכך, הוא עומד בקטגוריה העסקית של מותג מיטיב.




רוצים לדעת עוד על פעילויות תנועת סחר הוגן ישראל?

בא לכם.ן לתמוך ולתרום?

כנסו לדף הקמפיין פה ותקראו על התשורות. ניתן להעביר תשלום מ 50 ש"ח ומעלה



bottom of page