top of page

22 באפריל, יום כדור הארץ - איך הכל התחיל?

כל שנה, ב 22 באפריל נחגג יום כדור הארץ, יום המוקדש כולו לאירועים ושיח בנושאי סביבה וכדור הארץ. אנחנו מתייחסים לזה כנתון קבוע מאחר והארוע הוא בינלאומי וחוצה יבשות אך האם ידעתם שכל זה החל בזכות אדם אחד?

קרדיט - אתר freepik


אחד ממשפטי המוטו שלי הוא ש״כמעט כל מותג ענק החל באדם אחד או שניים״. התיאוריה הזו נכונה עוד יותר במקרה של עמותות ותנועות אקטיביזם, אשר החלו במעשה אקטיביסטי אחד ותודות לרשת (ולמיתוג מצוין) גדלו למימדי ענק (לדוגמא: גרינפיס, תנועת הטבעונות, תנועת סחר הוגן ועוד) .


הפעם אני רוצה לשתף אתכם בסיפור על בחור בשם גיילורד נלסון ואיך אסטרטגית מותג חכמה בשילוב רצון גדול יצרה יום אחד בשנה הנחגג ב 192 מדינות!


יום כדור הארץ

ג׳יילורד נלסון, היה סנטור זוטר מויסקונסין שבארה״ב בתקופת שנות ה 60, תקופה של מרד השינוי. גם נלסון רצה לעשות שינוי, יותר ברמה הסביבתית, אבל לא היתה ממש אוזן קשבת באותה תקופה. עד ינואר 1969


בשלהי ינואר 1969 קרה אסון אקולוגי עצום! באתר קידוח ליד סנטה ברברה שבקליפורניה חלה תקלה שגרמה לדליפה של כ 3 מליון גלונים של נפט.

נלסון החליט לעשות מעשה והיה לו כיוון אסטרטגי מעניין.

באותה תקופה במקביל למלחמת ויאטנם, חלה תנועת אנטי - מלחמה גדולה בקרב סטודנטים. נלסון החליט להעזר בגל ההפגנות, לחבור אליו ולהוסיף מידע, לגבי זיהום אוויר ומים, לתודעה הציבורית המתעוררת.


נלסון חבר לחבר קונגרס בשם פיט מקלוסקי ויחד הודיעו ​​על התעוררות לאומית בקמפוסים ובמכללות לתקשורת.

מתי?

ב 22 באפריל

ולא בכדי!

הם בחרו בכוונה תאריך של יום חול בין חופשת האביב לבחינות הסיום כדי למקסם את השתתפות הסטודנטים הגדולה ביותר. המחאה החלה מהסטודנטים ועוררה את ההמונים.


שם המחאה הסטודנטיאלית השתנה ל ״יום כדור הארץ״ שם יותר קליט, נגיש ומותגי והשאר הסטוריה.

יום כדור הארץ של שנת 1970 עורר 20 מיליון אמריקאים - אז 10% מכלל אוכלוסיית ארצות הברית - לצאת לרחובות, פארקים ואולמות להפגין נגד ההשפעות של 150 שנות פיתוח תעשייתי שהחלו לתת את השפעותיהם על בריאות האדם. אלפי מכללות ואוניברסיטאות ארגנו הפגנות נגד הידרדרות הסביבה והיו עצרות מסיביות מחוף לחוף בערים, בערים ובקהילות.

הפעולה הזו השיגה מערך פוליטי נדיר, וגייסה תמיכה מצד הרפובליקנים והדמוקרטים, עשירים ועניים, תושבים עירוניים וחקלאים, מנהיגי עסקים ועבודה. יום זה הוביל להקמת הסוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית והעברתם של חוקים סביבתיים ראשונים מסוגם. (מקור: אתר יום כדור הארץ הבינלאומי)


כנסו לצפות בוולטר קרונקייט משדר מהארוע ברשת NBC ב 22 באפריל 1970


מה שמעניין הוא שבאותה תקופה גם אירגון האומות המאוחדות רצה לקיים ארוע להגברת המודעות לשמירה על הסביבה ואכן לאחר הארוע הגדול בארה״ב נוצר שיתוף פעולה בינלאומי וכיום חוגגים יום זה ב 192 מדינות!


החדשות הרעות הן שיום אחד של מודעות לא מספיק, אחרת איך תסבירו את העובדה שהיום, חמישים שנה אחרי, הזיהום רק גדל?

החדשות הטובות הן - ששינויים גדולים מתחילים בשינויים קטנים ואם אדם אחד עשה כזה שינוי, מה היה קורה אם כל אחד מאיתנו היה עושה שינוי, צעד קטן להפחתת הזיהום?

נראה לי שאנחנו לגמרי בדרך לשם


מקוה שיוצא לכם לקחת חלק בארוע זה או אחר

הרשת מלאה אירועים והרצאות.


באהבה,

הדס


bottom of page