top of page

חיזוק חוש המישוש והכרות עם חומרים מיטיבים - ביקור בספריית החומרים בחולון

בואו להכיר איך קיימות משתלבת בחומרי העתיד. אי שם בעיר חולוןֿ, 15 דקות נסיעה מתל אביב, שוכן לו אחד המקומות המרתקים שביקרתי בהם השנה - ספריית החומרים. והאמת, יצאתי מלאה באופטימיות. לפניכם.ן פוסט מלבב על פיתוחים ותחליפים בתחום החומרים ושימוש בטכנולוגיה ככלי מיטיב ומקיים.

״ספריית החומרים על שם אהרון פיינר הינה גוף ייחודי, הפועלת כמרכז ידע מקצועי בתחום החומרים. בבסיס פעילות הספרייה ניצב אוסף חומרים עשיר חדשני ומתפתח, המהווה מקור השראה והעשרה לפרויקטים יצירתיים, ופתרונות חומריים חדשניים במגוון תחומים לתעשייה, לאקדמיה ולקהל היוצר.״ (מקור: אתר הספריה)

הקיץ הוא זמן נפלא ללכת ולקבל השראה במקומות ממוזגים :-) אחד המקומות היותר מעוררי השראה שביקרתי בהם לאחרונה הוא ספריית החומרים שנמצאת צמוד למוזיאון העיצוב בחולון.

דמיינו שאתם נכנסים לחדר שבו שוכנים חומרים שלא ראיתם מעולם, מין מגרש משחקים של צורות, צבעים, מרקמים ומבנים על חלקם אולי תשמעו אך אין ספק שבחלקם תשתמשו בעתיד באופן ישיר.

ספריית החומרים על שם אהרון פיינר בחולון
ספריית החומרים על שם אהרון פיינר בחולון

נעים להכיר, החומרים המקיימים של העתיד

בספרייה תמצאו מינים וסוגים שונים של חומרים, אותי סיקרן לבדוק האם כבר יש תחליפים לבטון, פלסטיק, ושאר החומרים המזיקים לסביבה וכמה הם באמת טובים לסביבה. לפניכם סקירה על החומרים שבחנתי ואוהבת מותגים חשבתי לעצמי - כזה אני רוצה. :-)


לתת בראש לפלסטיק = Boomplastic

טרנד: כלכלה מעגלית

מודל עסקי: קמעונאות של חומרים הניתנים למחזור ובשימוש חוזר.

מי:

קבוצת יוצרים מוכשרת מפולין המקדישה את זמנה לפתרון בעיית זיהום הפלסטיק בעולם.

החברה משלבת עיצוב תעשייתי, טכנולוגיה ומיחזור כדי לתמוך בניהול פלסטיק נכון.

בעולם יש כמות אדירה של שאריות פלסטיק, החברה יצרה לוחות לשימוש כללי (bricks) העומדות בכל תנאי מזג האוויר. העיצוב יוצר לוחות ״שמחים״ צבעוניים ומיטיבים. לא סתם הסלוגן שלהם הוא Boomplastic - it's fantastic\

כנסו לדף האינסטגרם המגניב שלהם ולראות מה עוד אפשר לעשות.



פיתרון לקלקר = Myco

טרנד: חומר מתפטיר פטריות משולב חומר טבעי

מודל עסקי: תחליף לחומרים תעשייתיים מאופנה ועד ריהוט וקלקר.

״מדובר בחומר טבעי, מתכלה וקל משקל המורכב מסיבים צמחיים המקושרים זה לזה באמצעות תפטיר (mycelium), רשת קורים שפטריות מייצרות. תודות ליכולות הבידוד ועמידותו הגבוהה באש, החומר מהווה תחליף לקצף פוליסטירן ("קלקר") או לחומרים דומים אחרים דוגמת לוחות שבבים״ (מקור: ספריית החומרים)

הדוגמא שקיימת בספרייה שייכת לחברה המובילה Ecovative עם זאת אני שמחה לספר שזכיתי ללוות פה בישראל, יזמת השוקדת יומם ולילה לייצר תחליפים מתכלים מפסולת חקלאית.

קרדיט לתמונה: אתר ספריית החומרים


מזה שנים שאני חוקרת ותרה אחר מוצרים שמייצרים פחות נזק לסביבה, בין אם סביבה חברתית או אקולוגית. התחושה הזו נותנת אופטימיות. פעם אי אפשר היה למצוא מברשת שיניים שלא מפלסטיק ובשנים הקרובות נגלה שאפילו את הבתים שלנו ניתן לבנות מחומרים שיוצרים פחות השפעה סביבתית הרסנית.

מה שעוזר לידע ולמוצרים האלו לצאת החוצה זה הפשטות שבה מסבירים מוצר שפעם רק מהנדסים או קבלנים היו יכולים להבין אותו. זה בדיוק הסוד של בניית אסטרטגיה מיתוג. לקחת דברים מורכבים, להבין את החשיבות ו/או המשמעות העומדת מאחוריהם ואז לתרגם אותם בסוף למשפט אחד.


קחו למשל את BALENA

חומר מודפס ומתכלה לנעלי פאשניסטה

בלנה היא בכלל סטארט אפ טכנולוגי שחיפש דרך ל״סיים את החיים של המוצרים״ או במילים אחרות, לקמפסט אותם בצורה שלא תיטמן באדמה לעד. מתוך הצורך הזה הם החלו לפתח חומרים תרמופלסטיים הניתנים לקומפוסט ומתכלים. עד כאן - מידע לקהל מאד ממוקד נכון?

עם זאת, ברגע שהחומר הפך לפיתרון בעולם האופנה, שהוא אחד התחומים הכי מזהמים שיש כיום, יותר קל להציג ולהסביר את חשיבותו לקבוצה גדולה יותר של א.נשים.

הפרוייקט הראשון שיצאו איתו היה הנעל הזו והוא נקרא BioCir Slides ראו תמונה בשמאל.

בשלב השני הם עשו שיתוף פעולה עם מעצבת הנעליים Kitty Shukma ליצירת נעליים בשם roots אשר הודפסו במדפסת תלת מימד.


ברגע שהחומר הפך למוצר אופנה משגע שגם מיטיב עם העולם ומתכלה לגמרי - החברה הטכנולוגית הפכה למותג. פה אפשר לקרוא על הפרוייקט.


יש עוד המון חומרים בספרייה ואני ממליצה לכם ללכת לפתוח את הראש , להרחיב אופקים ולדמיין איך הייתם רוצים שיראה העולם העתידי ומי יודע, אולי תקבלו השראה להשתמש בחומר חדש למוצרים שלכם ושלכן :-)


טיפ נוסף -

כרטיס כניסה לספריה משולבת ביחד עם ביקור במוזיאון העיצוב כך שזה win win ענק!

ממליצה בחום (על אף שאנו בקיץ)


הדס

bottom of page